Lint scoort in het nieuwe HLN-rapport van VeloVeilig Vlaanderen gemiddeld 5,6 op 10
voor fietsveiligheid. De vijf meest beoordeelde straten zijn de Duffelsesteenweg, de
Koning Albertstraat, de Nieuwstraat, de Moederhoefstraat en de Molenstraat. De
Duffelsesteenweg scoorde het slechtst: 3,6 op 10. Schepen voor Mobiliteit Luc Van Geyte (Voor Lint) is op de hoogte van de situatie.
Koning Albertstraat
De Koning Albertstraat scoorde goed in onze bevraging: 7,1 op 10. “Het fietspad
wordt opnieuw aangepast en we maken er een fietszone van richting de kern”, legt
Van Geyte uit. “Daarnaast komen er brede, oranje suggestiestroken voor de fietsers.
Iedereen die wil, kan op 4 november (18 tot 20 uur) en 10 november (10 tot 12 uur) bij
de kerk terecht voor uitleg over de plannen.” Ook het Kerkplein wordt heraangelegd in
het kader van de handelskernvernieuwing.
“Hier fietsen is echt aangenaam”, klinkt het bij een mama met haar jonge dochter. “Als
de aangekondigde vernieuwingen worden doorgevoerd, kan ik dat alleen maar
toejuichen.”
Duffelsesteenweg
De Duffelsesteenweg scoorde dan weer heel wat minder goed en behaalde amper 3,6
op 10. “De straat tot huisnummer 80 blijft voorlopig smal en gevaarlijk voor fietsers”,
geeft Van Geyte toe. “We weten dat het een aandachtspunt is, maar voorlopig zijn er
geen concrete aanpassingen gepland. Wel geldt hier een zone 30, wat de veiligheid
iets verhoogt. Achter dit stuk, richting de grens met Duffel, wordt een nieuw fietspad
van drie meter breed aangelegd. Dat staat dit jaar nog binnen de legislatuur gepland.”
“Fietsen is hier soms echt op een opdracht”, klinkt het bij twee fietsende passanten.
“Als de plannen van de gemeente daadwerkelijk uitgevoerd worden, zal dat een
heuse verbetering zijn.”
Andere projecten richten zich op bredere mobiliteit. Zo werd de Liersesteenweg
volledig aangepakt, herstelt men de Fiets-O-Strade op twee plaatsen en worden
testopstellingen geplaatst bij scholen. Het mobiliteitsplan wordt verder
geoptimaliseerd om de veiligheid van zwakke weggebruikers te verbeteren.


